En majoritet av företag använder sig i dagsläget av någon sorts marketing automation verktyg. Det är av den enkla anledningen att det finns så många fördelar med att använda sig av marketing automation plattformar. Här är några exempel
- Det är mer tidseffektivt och frigör resurser.
- Det möjliggör mer riktad och personlig marknadsföring och högre konverteringsgrad, utan manuell handpåläggning.
- Det hjälper företag att få bättre översikt och insikter om deras marknadsföringsaktiviteter.
- Det blir lättare att kunna framgångsrikt implementera strategier och taktiker. För att alla beslut är datadrivna.
- Det förbättrar CLV och ger trognare kunder.
Att köpa in fel marketing automation verktyg kan utöver problem, snabbt bli en väldigt dyr investering. För sanningen är att i dagsläget sitter många företag med dyra marketing automation lösningar. Som knappt används eller inte passar företags affärsmodell. Det är därför ytterst viktigt att välja rätt Då är frågan hur väljer man en marketing automation plattform som passar ens företag?
Oroa dig inte. Vi vet att det kan vara lite avskräckande. Men vi kommer guida dig i hur du ska välja rätt och vilka kriterier som du bör förhålla dig till så att du kan ta ett informerat beslut.
Förarbete
Innan man ens börjar undersöka vilket verktyg man vill ha så finns det flera faktorer som du bör förhålla dig till. Det innebär att man bör göra en nuläges analys. Vad finns redan nu? Vilka kanaler vill vi fokusera på, vill vi ha en integrering i system som vi redan har eller vill vi ha en helhetslösning. Marknaden erbjuder en hisnande antal lösningar för alla möjliga behov.
- Vad är våra KPI:r vad har vi för mål.
- Hur stor är vår verksamhet.
- Hur stor är vår budget?
- Vad har vi för data?
- Vilka säljkanaler jobbar vi mot.
- Vad har vi för kompetens när det gäller marketing automation verktyg, behöver vi utbildning?
- Vill vi ha helhets lösningar eller programvara som kan integreras in i andra system.
Du bör ha en god förståelse om ditt företag affärsområde och de affärsmål ni jobbar mot. Innan ni ens kollar på marketing automation verktyg. Det kommer senare underlätta arbetet med att bestämma vad det är för mål man vill åstadkomma. Samt vilka verktyg som kommer underlätta det arbetet.
Till exempel är det ett mindre företag som försöker öka kundbasen och därmed konvertera fler leads? Är det en e-handelssajt som vill direkt marknadsföra sitt sortiment. Är det ett B2B företag som vill konvertera fler leads och förlänga customer lifetime value (CLV)
Jämföra Marketing Automation Verktyg
När du har svaren på dessa frågor har du en tydlig strategi kan du börja titta på vilka marketing automation verktyg som kan hjälpa ditt företag att uppnå dessa.
När du väl börjar titta på marketing automation verktyg som har väckt ditt intresse titta på om de har lösningar som passar ditt företag. Skapa en lista med verktygens svagheter och styrkor för att få en lättöverskådlig bild om de alternativen som finns. Om ett verktyg inte uppfyller dina must-haves tills du har kvar dina topp 3 verktyg och sedan återigen starta om eliminerings processen.
Då undrar du säkert vad du bör tänka på. Här är några kriterier att ha i åtanke.
- Finns det verktyg som är direkt anpassat för just vår industri.
- Hur vill vi använda verktygen? Och är de lätta att använda?
- Hur lång tid kommer det ta att implementera.
- Vad har de för betyg?
- Skalbarhet och integrations möjligheter med nuvarande system.
- Hur är kundservicen. Är det lätt tillgängligt?
- Hur ser onboarding processen ut. Tar dem betalt för utbildningar?
Förhandla
När du har gått igenom och listat styrkor och svagheter osv och hittat dina topp 3 marketing automation verktyg. Är det dags att ta kontakt med försäljare från de sista kandidaterna och förse dem en lista med kriterier och be dem återkomma med svar om vad som kan uppfyllas.
Efter att du har fått ett svar av försäljarna. Be om att få en demonstration av deras produkt för att få en ide om hur den fungerar i verkligheten.
I det här stadiet bör du ha kommit ner till dina två sista kandidater som du är säker på. Det är nu du kan börja prisförhandla och jämföra vilka av kandidaterna som erbjuder mest för pengarna. Ta din tid med att välja. Granska internt i företaget i minst 3–4 veckor för att känna av vilket marketing automation verktyg som kommer passa dit företag.
Avslut
Förhoppningsvis så känns det som att du har fått tillräckligt med information så att du kan välja ett marketing automation verktyg som passar alla dina behov.