Har du funderat på att gå en marketing automation utbildning och har frågor om vad det innebär att bli en marketing automation specialist? Då har du kommit till rätt plats. I den här guiden kommer du få information om vad som krävs, vad arbetsrollen innebär rent praktiskt samt vad du ska tänka på när du väljer en marketing automation utbildning.
Spridningen av digital teknik ger dagens företag en aldrig tidigare skådad möjlighet att nå kunder med en mängd uppsättning av nya verktyg för att upptäcka nå, vårda och engagera konsumenter.
Med det har det även helt nya yrken som ligger i spetsen av den tekniska revolutionen, kommit. Marketing automation specialist är en av de yrken som har närmast exploderat den senaste tiden. Det finns inte ett enda företag som inte har automatiserat delar av sin marknadsföring. Det gäller allt från schemalagda inlägg på sociala medier till stora organiserad marknadskampanjer för tillväxt.
Därför finns det ett skriande behov av marketing automation specialister och det är något som kommer även fortsätta i framtiden. Anledningen är att marketing automation specialist som yrkes roll har blivit ett allt bredare i sin omfattning. Det finns ett behov av marketing specialister med special kunskap och expertis inom flera olika områden.
Det finns även goda möjligheter för jobb internationellt och på distans, vilket är idealt för dig som vill upptäcka världen.
Hur jobbar en marketing automation specialist i praktiken?
Att jobba med marketing automation innebär att man är ansvarig för att samla in data och effektivisera ett bolags marknadsföringsaktiviteter. Detta görs genom att:
- Designa tester och analysera data man samlat in via marketing automation plattformar.
- Utforma målgruppssegmenteringar
- Bearbeta potentiella kunder(leads) baserat på den data man har fått om kundernas köpresa.
- Utforma innehåll och skapa och schemalägga marknadsföringskampanjer.
Hur väljer man en marketing automation utbildning?
Om du har redan börjat titta runt så har du säkert redan märkt att det finns många utbildningar beroende på vilken nivå man är. Vilket göt det svårt att veta vad som är relevant. Här har vi satt ihop en lista om vad du ska ha lärt dig från en längre utbildning.
- Du ska kunna analysera aggregerad digital data och rikta in dig på specifika segment av konsumenter
- Du ska ha en förståelse av marknadsförings principer och det digitala landskapet både i sin helhet och specifikt kring market automation
- Du ska kunna utveckla en målmedveten strategi och sätta relevanta KPI: r utifrån affärs och marknadsföringsmål
- Du ska ha lärt dig planera marknadsföringskampanjer och hur man integrerar olika digitala kanaler
- Du ska även ha lärt dig kritiskt utvärdera workflows, data och kundbeteenden. Samt mäta resultatet av marknadsförings kampanjer och workflows
Oavsett vilken marketing automation utbildning du väljer så bör den ha dessa delar om inte det är så att du har valt att gå på en kort utbildning via ditt företag. Fråga gärna skolor eller utbildare om vad som ingår i deras utbildningar och jämför med vår punktlista ovan för att se om det överensstämmer.
Löneutveckling
Eftersom det är ett yrke med skriande behov så finns det fantastiska lönemässiga utvecklingsmöjligheter med en ingångslön på 27 000 kr och en genomsnittslön på 47 000 men kan bli högre beroende på ansvar och företag. Internationellt är det generellt högre lön.
Läs vår lista nedanför, med förslag på utbildningar.
Lista på marketing automation utbildningar
Yrkesutbildningar
Medieinstitutet
Utbildningslängd 2 år 400 Yh-poäng
Utbildningsort: Stockholm
Studieform: Närvaro
CSN-berättigad
80 veckor heltid, 24 veckor LIA / Praktik
Yrkesakademin
Utbildningslängd 2 år 400 Yh-poäng
Behörighet: Gymnasieutbildning
Utbildningsort: Helsingborg
Studieform: Distands
CSN-berättigad
Företagsutbildningar
Wednsday relations
Längd – 4 dagar
Behörighet: Tidigare erfarenhet av Marknadsföring
Utbildningsort: Stockholm eller online
Pris: 29900 kr
Certifikat: Marketing automation specialist
Online kurser i Marketing automation
Det finns även ett antal företag som erbjuder marketing automation kurser med certifikat vissa är gratis och vissa kostar en slant.
Marketo
När det gäller marknadsföringsautomation för stora företag där flera personer inom en organisation behöver utbildas, är Marketo ett utmärkt val. Marketo erbjuder gratis utbildning som därefter ger en certifikat för marketing automation
Det är ett bra sätt att få hela ditt team att komma igång. Om du surfar på deras webbplats hittar du bra träningsinnehåll om olika ämnen hela tiden. Dessa guider erbjuder enorm insikt och kunskap om de olika marknadsföringskoncepten. Marketo erbjuder också några djupgående utbildningar och certifieringar, som finns tillgängliga här
Hubspot
Hubspot är en av de ledande leverantörerna av marknadsföringsautomation och försäljningsverktyg. Dessutom har de några otroliga träningar tillgängliga gratis.
Hubspots e-postmarknadsföringskurs är ett bra ställe att börja om du är helt ny och behöver lära en marketing automation kurs på grundnivå. När du har lärt dig grunderna i e-postmarknadsföring (gratis) kan du sedan köpa mer avancerad utbildning baserat på dina specifika behov.
Hubspot erbjuder också andra bra utbildningar, som du kan kolla in på deras online Academy . Dessa kurser kan göras mycket snabbt, men täcker vanligtvis bara några av grunderna. De är ett bra ställe att börja om du är ny inom marknadsföringsautomation.